De ontwerpdoelstellingen van de Groene Loper staan onder druk
Maximale capaciteit :
Groene Loper : 5.000 – 8.000 (plan 2009) maar maximaal 20.000
Rotonde : 20.000 a 25.000 maximaal
Feitelijke belasting
3.000 auto’s /dag Noord (2020)
4.000 auto’s / dag Zuid (2018)
14.000 auto’s over rotonde (schatting)
Ontwikkelingen die de Groene Loper mogelijk extra (gaan) belasten (schattingen)
- Knippen Meerssenerweg / sluiten overweg Duitse poort +3000 auto’s (onderzoek gemeente Maastricht).
- Realiseren van een schoolcampus 5.500 leerlingen + 850 leraren. -> deze is gelukkig van de baan. De belangengroep heeft hier succesvol aan bijgedragen.
- Realiseren van een kindcentrum + 350 kinderen + 40 medewerkers.
- Realiseren van 1100 woningen Noord/Zuid + auto's + fietsers.
- Realiseren van 30.000 M2 commercieel vastgoed + bezoekers en bezorgers.
- Realiseren van het gerechtsgebouw + werknemers en bezoekers met auto's en fietsers.
Andere constateringen
- Het vermoeden bestaat dat er veel doorgaand gemotoriseerd verkeer is.
- Er wordt te hard gereden.
- De kruisingen zijn niet veilig.
- Het middenvlak voelt onveilig vanwege het gezamenlijk gebruik van fietsers en voetgangers.